Jumătate dintre accidentele cu un singur vehicul au loc din cauza vitezei

Datele Poliţiei Române arată că, în ultimii 10 ani, 4.600 de oameni şi–au pierdut viaţa în accidente rutiere cu un singur vehicul (SVA), reprezentând, anual, între 20-25% din totalul victimelor accidentelor rutiere înregistrate pe teritoriul ţării.
accidente rutiere cu un singur vehicul

Accidentul cu un singur vehicul este tipul de eveniment rutier în care e implicat doar un autovehicul, şi în care conducătorul auto (şofer sau motociclist) şi/sau un pasager al acestuia a decedat sau a fost rănit grav, nemaifiind implicat niciun alt participant la trafic (de ex. pieton sau biciclist).

Potrivit statisticii, 74% din accidentele cu un singur vehicul şi 80% din decesele rezultate au fost cu autoturisme, ele fiind şi categoria de vehicule cea mai numeroasă în traficul rutier din România.

În peste jumătate dintre accidentele cu autoturisme (51,4%), principala cauză a fost viteza neadaptată la condiţiile de drum, urmată de consumul de alcool (11,4%) şi neatenţie (11,2%). De asemenea, în peste 70% dintre accidentele cu motociclete, viteza neadaptată la condiţiile de drum a reprezentat cauza predominantă.

În cazul mopedelor, principala cauză de producere a accidentelor a fost conducerea fără permis (34%) urmată de viteza neadaptată şi consum de alcool.

Cele mai multe accidente rutiere cu un singur vehicul se produc prin lovirea unui obstacol în afara carosabilului
(43%), o pondere importantă având-o, de asemenea, şi cele produse prin răsturnarea vehiculului (27%). Cele
mai multe tipuri de impact sugerează controlul scăzut al autovehiculului, datorat atât lipsei de experienţă
cât şi unui comportament imprudent din partea conducătorului auto.

Pe de altă parte, 1 din 10 accidente grave din mediul urban, aproape 25% din cele petrecute în rural şi peste 1/3 din cele produse în afara localităţilor au fost din categoria accidentelor cu un singur vehicul.

Cele mai multe accidente cu un singur vehicul. s-au produs în mediul rural şi în afara localităţilor. Astfel, 4 din 10 accidente au avut loc în mediul rural, un procent comparativ cu cel al accidentelor produse pe drumurile dintre localităţi (38%).

Gravitatea accidentelor rutiere produse pe drumurile din afara localităţilor este dată de numărul mare de victime decedate, reprezentând aproape jumătate (48%) din total, indicele de mortalitate fiind cel mai mare (27 decese/100 accidente comparativ cu 14 în urban şi 20 în rural).

Dintre cauzele care au dus la producerea unui accident în afara localităţilor, contextul cel mai vulnerabil la astfel de accidente, în 53% din cazuri a fost neadaptarea vitezei la condiţiile drum, iar 1 din 7 accidente a avut drept cauză neatenţia la volan.

Cele mai multe accidente cu un singur vehicul au avut loc pe drumurile naţionale (41%) iar 27% pe drumurile judeţene. Doar 2 din 10 accidente au avut loc pe străzile din localităţi iar cel mai mic număr, pe autostăzi (1%).

În cazul accidentelor rutiere grave din localităţile rurale pe drumuri încadrate la categoria “drumuri comunale”, deşi reprezintă doar 9% din totalul accidentelor cu un singur vehcul, ele par a reprezenta un tip frecvent de accident rutier având în vedere că 4 din 10 accidente pe drumuri comunale au fost de acest fel.

De asemenea, riscul de deces în accidentele care au loc pe drumurile comunale şi autostrăzi este mai mare,
dovadă indicele de mortalitate mai ridicat pe aceste două categorii de drumuri.

În ceea ce priveşte particularităţile drumului, 4 din 10 accidente cu un singur vehicul au avut loc în curbe. Acestea par a fi zone în care unii dintre şoferi pierd controlul volanului şi provoacă un accident, datele indicând faptul că peste jumătate din accidentele rutiere petrecute în curbă sunt accidente cu un singur vehicul. De asemenea, podurile sunt alte zone de risc în producerea unui astfel de accident, prin faptul că numărulde decedaţi raportat la numărul de accidente este foarte mare.

Marea majoritate a accidentelor cu un singur vehicul (87%) au avut loc în condiţii meteo normale, dar în condiţii de vreme nefavorabile (ploaie, ninsoare, ceaţă, lapoviţă, vânt puternic, viscol), ponderea accidentelor rutiere grave în totalul accidentelor grave creşte.

Totodată, marea majoritate a accidentelor cu un singur vehicul au avut loc în timpul zilei (60% la lumina zilei, 6%
în zori/amurg), dar cele pe întuneric au fost cu indice de mortalitate de două ori mai mare; accidentele
produse în zori sau în amurg au înregistrat un număr mai mare de victime decedate raportat la numărul de
accidente. Peste jumătate din accidentele produse pe timpul nopţii au fost cun un singur vehicul.

În ceea ce priveşte dinamica săptămânală a acestor accidente, riscul cel mai mare este în zilele de sfârşit de săptămână, vârful fiind în zilele de duminică. Intervalele de risc: vineri –duminică orele 16.00-20.00 şi
sâmbătă spre duminică noaptea (orele 03.00-05.00).

Jumătate dintre conducători de autovehicule care au cauzat un accidente rutiere cu un singur vehicul în anul 2018 au fost tineri cu vârsta de maxim 35 ani, 25% fiind în categoria 18-24 ani; accidentele provocate de tinerii sub 25 de ani au fost dintre cele mai grave, cu implicarea mai multor victime, fie decedate, fie rănite grav.

Două treimi dintre accidentele rutiere grave produse de copiii care au condus ilegal, fără permis, un autoturism sunt de acest tip, prin pierderea controlului volanului, deraparea şi părăsirea carosabilului/ciocnirea de un obstacol. La cei sub 18 ani (1,1% în total conducători auto vinovaţi), rata victimizării a fost de 162 victime la 100 de accidente, cea mai mare din toate categoriile.

În cazul motocicliştilor, două treimi dintre cei care au provocat un accident rutier au vârste sub 45 de ani,
ponderea cea mai mare o au tinerii între 25-34 de ani, urmată de cea între 35-44 ani.

Marea majoritatea a conducătorilor auto vinovaţi de producerea accidentelor rutiere cu un singur vehicul o reprezintă bărbaţii, doar 1 din 7 sunt de gen feminin. În cazul motocicliştilor, ponderea femeilor este nesemnificativă, 97% dintre motocicliştii care au produs un accident rutier au fost bărbaţi.

Mai mult de jumătate dintre şoferii care au provocat un accident rutier grav aveau permis de conducere
de peste 5 ani; în cazul motocicliştilor, 52% dintre accidente au fost produse de către motociclişti mai puţin
experimentaţi, cu o vechime a permisului de sub 5 ani.

În 4 din 10 accidente cu autovehicule, şoferii şi/sau pasagerii implicaţi nu purtau centura de siguranţă în
momentul impactului. De asemenea, în o treime din accidentele cu motociclete (sau alte vehicule cu 2 roţi),
motocicliştii şi/sau pasagerii nu purtau cască. Această încalcare a normelor de siguranţă rutieră se reflectă
în ponderea foarte mare a victimelor decedate care nu erau protejate prin astfel de elemente de siguranţă:
6 din 10 decedaţi nu purtau cască sau centură.

Un alt aspect care vizează responsabilitatea şoferilor în producerea unui accident rutier este consumul de
alcool înainte de a se urca la volan. În cazul accidentelor cu un singur vehicul, 1 din 7 şoferi consumaseră alcool
înainte să provoace accidentul rutier. Această problemă este mai evidentă în cazul tinerilor: aproximativ 6
din 10 şoferi care au produs un accident rutier pe fondul consumului de alcool aveau sub 35 de ani, incidenţa
scăzând cu vârsta acestora.

Din totalul persoanelor care au decedat în accidentele cu un singur vehicul, 50% au fost şoferii autovehiculelor,
5% motocicliştii şi 45% pasagerii acestora. Acest aspect se reflectă şi în incidenţa mare pe care o au aceste
categorii de victime în totalul victimelor decedate în accidentele rutiere din România: 4 din 10 şoferi /
pasageri şi 3 din 10 motociclişti au murit în accidente rutiere cu un singur vehicul.

Pe categorii de vehicule, marea majoritate a victimelor decedate în accidente cu un singur vehicul au fost ocupanţii autoturismelor (80%), 11% erau şoferi sau pasageri de utilitare, 6% circulau cu motocicleta iar 1% erau şoferi sau pasageri în mijloace de transport în comun.

Majoritatea şoferilor de 18-24 ani care au murit în accidentele rutiere au fost cei care au pierdut controlul
volanului, provocând singuri aceste evenimente tragice.

 

CITEŞTE ŞI:

3.000 de elevi învaţă regulile rutiere prin programul MobileKids de la Daimler

România va colabora cu 11 state în „EU Road Safety Project”

Finanţare BEI pentru investiţii în siguranţa rutieră

 

Adaugati comentariu