Proiectul de lege privind cursurile de condus defensiv, adoptat de Senat

Proiectul de lege care vizează introducerea cursurilor de condus defensiv atât pentru şoferii din instituţii publice, cât şi pentru cei din companii private, a fost adoptat tacit de Senat. Pentru unele categorii de conducători auto, acestea cursuri ar putea deveni obligatorii, iar cheltuielile cu efecetuarea lor pot fi deduse din impozitul pe venit al cursantului sau din impozitul pe profit ori venit al companiei în cadrul căreia este angajat.
condus defensiv

Proiectul de lege iniţiat de deputaţii Mircea Drăghici şi Alfred Simonis ar urma să modifice Codul Rutier (Ordonanţa de Urgenţă nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice) prin „introducerea cursurilor de pilotaj defensiv pentru creşterea siguranţei pe drumurile publice şi reducerea riscului de accidente auto”.

Ce înseamnă condus defensiv

Potrivit iniţiatorilor, pilotajul defensiv presupune educarea şoferului pentru înţelegerea modului în care maşina se poate comporta în anumite situaţii pentru a putea reacţiona adecvat. Cei care vor face aceste cursuri, de exemplu, vor avea cunoştinţele de bază pentru a şti cum pot preveni situaţiile periculoase în trafic, cum se controlează un derapaj, cum pot acţiona în caz de răsturnare cu maşina, cum se pot elibera din habitaclul unei maşini răsturnate sau cum pot scoate pasagerii dintr-o maşină răsturnată şi avariată pentru a le acorda primul ajutor.

Practic, orice conducător auto va parcurge un curs de instruire pentru dezvoltarea abilităţii de conducere defensivă, unde va trebui să aloce ca timp un week-end pentru instructaj. „În Europa, contravaloarea cursului este de aproximativ 120-200 euro/ cursant”, arată deputaţii.

„Pe lângă starea drumurilor şi a parcului auto, un rol major în producerea de accidente rutiere îl are nivelul de pregătire al şoferilor. România este obligată, conform Programului Uniunii Europene pentru Siguranţă Rutieră, ca până în 2030 să scadă numărul de accidente rutiere la jumătate. Statisticile pentru 2018 privind siguranţa rutieră, publicate de Comisia Europeană, plasează România pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte siguranţa rutieră. În afară de creşterea siguranţei în trafic, alte efecte care ar putea fi generate de această iniţiativă legislativă sunt un condus mai ecologic, reducerea poluării şi a costurilor cu combustibilul”, a precizat deputatul Mircea Drăghici.

Numai anul trecut au murit în accidente rutiere aproape 1900 de oameni, iar peste 33.000 au fost răniţi. Practic, pentru fiecare 2.700 de permise active, are loc un deces şi 18 răniţi în urma accidentelor rutiere.

Potrivit datelor furnizate de studiul Road Safety Country Overview, publicat de European Road Safety Observatory, în România, costul social anual al accidentelor rutiere este de 3,32 miliarde de euro.

Cine se va pregăti obligatoriu

În primul rând, iniţiativa introduce în legislaţia românească conceptul de „conducere auto defensivă”, definit drept „pregătire specială a conducătorilor auto în vederea prevenirii accidentelor rutiere”.

În al doilea rând. proiectul stabileşte categoriile de şoferi pentru care aceste cursuri sunt obligatorii, faptul că şcolile auto specializate şi instructorii de conducere defensivă vor fi autorizaţi prin norme specifice, precum şi

Aceste reglementări vor fi introduse în legislaţie prin completarea art 241 din Codul Rutier cu patru noi aliniate:

„(4) Conducătorii auto pot urma un curs de formare în vederea pregătirii speciale pentru conducere auto defensivă.

(5) Cursul de formare prevăzut la alin. (4) este obligatoriu pentru conducătorii de vehicule speciale dotate cu semnale speciale de avertizare luminoase prevăzute la art. 32 alin. (2).

(6) Normele privind autorizarea şcolilor de conducători auto şi a instructorilor auto în domeniul conducerii auto defensive, normele privind atestarea profesorilor de legislaţie rutieră şi a instructorilor de conducere auto în domeniul conducerii auto defensive, precum şi procedura de examinare şi formare în domeniul conducerii auto defensive se stabilesc prin ordin al Ministrului Transporturilor, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

(7) Evidenţa conducătorilor de vehicule care au urmat cursuri în domeniul conducerii defensive se ţine de către Rutieră din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, care evaluează anual eficienţa acestor cursuri raportat la gradul de implicare al absolvenţilor în accidente de circulaţie. Procedura de ţinere a evidenţei şi de evaluare a eficienţei se stabilesc prin ordin al Ministerului Afacerilor Interne, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.”

De precizat că vehiculele dotate cu semnale speciale de avertizare luminoase, ai căror şoferi vor fi obligaţi, conform proiectului, să urmeze cursuri de conducere defensivă, sunt următoarele:

  • vehicule cu lumina roşie – autovehiculele aparţinând poliţiei şi pompierilor;
  • vehicule cu lumina albastră – autovehiculele aparţinând poliţiei, jandarmeriei, poliţiei de frontieră, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, serviciului de ambulanţă sau medicină legală, protecţiei civile, Ministerului Apărării Naţionale, unităţilor speciale ale Serviciului Român de Informaţii şi ale Serviciului de Protecţie şi Pază, Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiţiei, precum şi autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public, atunci când se deplasează în acţiuni de intervenţie sau în misiuni care au caracter de urgenţă;
  • vehicule cu lumina galbenă – autovehiculele cu mase şi/sau dimensiuni de gabarit depăşite ori care însoţesc asemenea vehicule, cele care transportă anumite mărfuri sau substanţe periculoase, cele destinate întreţinerii, reparării ori verificării unor lucrări efectuate în partea carosabilă sau executării unor lucrări de drumuri, curăţeniei străzilor, deszăpezirii sau tractării, transportului şi depanării autovehiculelor ramase în pană sau avariate, precum şi tractoarele care tractează utilajele agricole şi tehnologice cu dimensiuni de gabarit depăşite.

Pentru şoferii acestor vehicule, iniţiativa prevede că aceste cursuri vor trebui absolvite în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a normelor pentru examinarea lor. „Conducătorii de vehicule speciale la art.32 alin.(2) din Ordonanţa de Urgenţă nr.195/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu completările aduse prin prezenta lege, care desfăşoară activitatea la data intrării în vigoare a prezentei legi vor îndeplini obligaţia prevăzută la art.241 alin.(5) din Ordonanţa de Urgenţă nr.195/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu completările aduse prin prezenta lege în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a ordinului Ministrului Transporturilor, pentru adoptarea procedurii de examinare şi formare în domeniul conducerii auto defensive”.

Deduceri de cheltuieli

În ceea ce priveşte deducerea cheltuielilor efectuate pentru absolvirea unui curs de conducere auto defensivă, proiectul prevede modificarea Codului fiscal:

„Art.II.- (1) Prin excepţie de la prevederile Codului fiscal, conducătorii de vehicule prevăzuţi la art.24_1 alin.(4) – (5) din OUG nr.195/2002 beneficiază de deducerea din impozitul pe venit a cheltuielilor efectuate pentru absolvirea unui curs de formare în vederea pregătirii speciale pentru conducere auto defensivă, în situaţia în care aceste cheltuieli au fost suportate din surse proprii.

(2) În situaţia în care cheltuielile prevăzute la alin.(1) sunt suportate de către angajator, acesta beneficiază, prin excepţie de la prevederile Codului Fiscal, de deducerea din impozitul pe profit/venit a cheltuielilor respective.

(3) Cheltuielile efectuate pentru absolvirea unui curs de formare în vederea pregătirii speciale pentru conducere auto defensivă de către conducătorii de vehicule cu vârsta cuprinsă între 18-26 ani care se află în continuarea studiilor şi nu realizează venit sunt deduse din impozitul pe venitul realizat de către persoanele prevăzute la art. 499 din Codul civil.

Pentru a putea deveni lege, proiectul va trebui adoptat şi de Camera Deputaţilor, forul decizional în acest caz, apoi va fi trimis Presedintiei pentru promulgare.

 

 

CITEŞTE ŞI:

Cum pregăteşte CNAIR eliminarea celor 140 de „puncte negre” de pe şosele

Măsuri pentru creşterea siguranţei rutiere. Atenuatori de impact pe DN 7

Cum se circulă în siguranţă pe timp de ploaie

 

Adaugati comentariu