Care sunt sistemele de siguranţă obligatorii pentru maşinile noi

De la jumătatea anului 2022, toate autovehiculele noi introduse pe piaţa UE vor trebui să fie echipate cu sisteme avansate de siguranţă. În urma unui acord convenit cu Parlamentul European în luna martie, Consiliul a adoptat un regulament privind siguranţa generală a autovehiculelor şi protecţia ocupanţilor vehiculelor şi a utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, în încercarea de a reduce semnificativ numărul victimelor accidentelor rutiere.
siguranţă

Aceste norme noi ne vor ajuta să reducem semnificativ numărul de decese şi răniri grave pe drumurile din UE. De asemenea, ele vor spori competitivitatea producătorilor europeni de autovehicule pe piaţa mondială.

„La zece ani de la adoptarea regulamentului precedent, noul regulament privind siguranţa generală dă un nou impuls acţiunilor UE în domeniul siguranţei rutiere. Pentru prima dată, acesta abordează preocupările specifice ale utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii şi bicicliştii”, a afirmat Timo Harakka, ministrul finlandez al ocupării forţei de muncă.

Conform noilor norme, toate autovehiculele (inclusiv camioanele, autobuzele, camionetele şi vehiculele sportive utilitare) vor trebui să fie echipate cu următoarele elemente de siguranţă:

  • sistem inteligent de asistenţă pentru controlul vitezei;
  • facilitarea instalării sistemului antidemaraj cu etilotest;
  • sisteme de avertizare cu privire la somnolenţa şi lipsa de atenţie a conducătorului auto;
  • sisteme de avertizare privind starea avansată de distragere a atenţiei conducătorului auto;
  • semnale pentru frânare de urgenţă;
  • sisteme de avertizare la mersul înapoi;
  • dispozitive de înregistrare a datelor privind evenimentele;
  • monitorizarea precisă a presiunii în pneuri.

Pentru autoturisme şi camionete vor fi necesare măsuri avansate suplimentare de siguranţă. Acestea includ:

  • sisteme avansate de frânare de urgenţă;
  • sisteme de urgenţă de menţinere a benzii de circulaţie;
  • zone extinse de protecţie a capului în cazul unui impact, care pot reduce vătămările în cazul unor coliziuni cu utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii şi bicicliştii.

Pe lângă cerinţele generale şi sistemele existente (precum sistemele de avertizare la trecerea involuntară peste liniile de separare a benzilor de circulaţie şi sistemele avansate de frânare de urgenţă), camioanele şi autobuzele vor trebui să fie proiectate şi construite în aşa fel încât unghiurile moarte din jurul vehiculului să fie reduse în mod semnificativ.

De asemenea, ele vor trebui să fie echipate cu sisteme avansate capabile să detecteze pietonii şi bicicliştii situaţi în imediata apropiere a vehiculului.

În plus, regulamentul permite Comisiei să adopte norme specifice privind siguranţa vehiculelor care funcţionează cu hidrogen şi a vehiculelor automate. La un nivel mai general, regulamentul prevede actualizarea noilor specificaţii de către Comisie, pentru a se ţine seama de evoluţiile tehnice viitoare.

Regulamentul actualizează normele existente în materie de siguranţă a autovehiculelor cuprinse în Regulamentul (CE) nr. 661/2009 privind siguranţa generală şi în Regulamentul (CE) nr. 78/2009 privind siguranţa pietonilor.

Regulamentul se aplică după 30 de luni de la intrarea sa în vigoare. Pentru un număr limitat de elemente este prevăzut un termen de aplicare mai lung, pentru a permite producătorilor de autovehicule să îşi adapteze producţia la noile cerinţe.

Regulamentul face parte din al treilea pachet „Europa în mişcare” al Comisiei, lansat în mai 2018. Pachetul urmăreşte să asigure o tranziţie lină către un sistem de mobilitate sigur, curat şi automatizat.

 

CITEŞTE ŞI:

Siguranţa rutieră va fi îmbunătăţită pentru 246 de treceri la nivel

Premiile europene de excelenţă în domeniul siguranţei rutiere. România, printre câştigători

CNAIR montează atenuatori de impact pe două autostrăzi

Adaugati comentariu