Premiile europene de excelenţă în domeniul siguranţei rutiere. România, printre câştigători

Cei şase laureaţi ai Premiilor de excelenţă în domeniul siguranţei rutiere 2019, printre care se află şi Şcoala primară Tompa Laszlo din Odorheiu Secuiesc (România), au fost anunţaţi în cadrul unei ceremonii de decernare desfăşurate într-o locaţie de prestigiu – Teatrul Vaudeville din Bruxelles.
domeniul siguranţei rutiere

În fiecare an, o serie de organizaţii sau instituţii semnatare ale Cartei europene a siguranţei rutiere sunt recompensate pentru iniţiativele lor care fac drumurile mai sigure.

Anul acesta au fost premiate:

  • Interpolis (Olanda) pentru aplicaţia sa AutoModus;
  • Inoutcister (Portugalia) pentru programul său de prevenire a conducerii sub influenţa alcoolului;
  • Consiliul local al oraşului Silly (Belgia) pentru Observatorul său privind siguranţa rutieră
  • ACEM (Europa) pentru Eticheta sa de calitate privind formarea
    motocicliştilor.

La categoria „Provocarea pentru şcoli” au fost premiate:

  • Şcoala primară Tompa Laszlo (România) pentru campania „Fii inteligent când eşti în trafic”;
  • Fundación MAPFRE (Spania) pentru programul său privind educaţia în domeniul siguranţei rutiere.

Premiul special (intitulat Jacques Barrot, după un fost comisar european pentru transporturi) este decernat în fiecare an începând cu 2016. Anul acesta, publicul prezent la ceremonie a desemnat câştigătorul din rândul celor şase laureaţi: Interpolis (Olanda) pentru aplicaţia sa AutoModus.

Câştigătorii anteriori ai Premiului Jacques Barrot au fost: Academia Lockerbie din Regatul Unit (2016), Automobil Clubul Român (2017), VOZIM din Slovenia (2018).

În plus, anul acesta, cei prezenţi au avut ocazia de a selecta câştigătorul Marelui premiu Jacques Barrot, din rândul celor patru câştigători ai Premiului Jacques Barrot pentru perioada 2016-2010. Câştigătorul a fost Zavod VOZIM.

„Siguranţa rutieră este preocuparea şi prioritatea noastră comună. Toţi sunteţi modele în comunităţile dumneavoastră locale, dar acum primiţi recunoaştere pe scena europeană. Ţin să vă mulţumesc din toată inima pentru contribuţia dumneavoastră la îmbunătăţirea culturii siguranţei rutiere în Europa. Aduceţi schimbări reale în comunităţile dumneavoastră – şi îi inspiraţi şi pe alţii să facă acest lucru”, a precizat Violeta Bulc (foto), comisarul european pentru Transporturi.

În UE, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere s-a înjumătăţit din 2001. Însă, în fiecare an, peste 25 000 de persoane mor şi 135 000 de persoane sunt rănite grav pe şoselele europene. De aceea, Comisia Europeană
şi statele membre ale UE s-au angajat să reducă aceste cifre la jumătate între 2020 şi 2030, şi la 0 până în 2050. Angajamentul este transpus în politici în Cadrul de politică privind siguranţa rutieră 2021-2030.

Anul acesta a marcat cea de-a 15-a aniversare a Cartei europene a siguranţei rutiere. Iniţiată în 2004 de Comisia Europeană, aceasta este cea mai mare platformă a societăţii civile dedicată siguranţei rutiere. Peste 3 500 de entităţi publice şi private (firme de toate tipurile şi dimensiunile, cluburi automobilistice, asociaţii, şcoli şi autorităţi locale) s-au angajat să respecte Carta. Ea îi invită pe membri să îşi asume angajamentul de a lua măsuri specifice şi măsurabile în domeniul lor de competenţă. Din 2006, Premiile de excelenţă în domeniul siguranţei rutiere au fost decernate în fiecare an uneia sau mai multor organizaţii semnatare ale Cartei care au desfăşurat o iniţiativă deosebit de interesantă şi eficace în materie de siguranţă rutieră.

Câştigătorii Premiilor de excelenţă în domeniul siguranţei rutiere 2019

  • Aplicaţia AutoModus (Olanda)

Proiectul, dezvoltat şi gestionat de societatea de asigurări Interpolis, abordează problema distragerii atenţiei de la volan, în special din cauza utilizării telefoanelor mobile. Neatenţia la volan este un factor de risc major în
trafic: riscul de a face un accident este de 12 ori mai mare atunci când formaţi un număr şi de 6 ori mai mare atunci când scrieţi un SMS. Aplicaţia AutoModus vă ajută să nu vă mai folosiţi telefonul în timp ce conduceţi. Ea
vă permite să utilizaţi în continuare aplicaţiile de navigare, dar nu vă lasă să sunaţi sau să trimiteţi mesaje şi blochează toate apelurile şi mesajele. Dacă reuşiţi să respectaţi regulile, primiţi puncte pe care le puteţi transforma în cadouri. În plus, aplicaţia face comentarii cu privire la comportamentul la volan. O campanie de sensibilizare privind utilizarea sigură a telefoanelor inteligente a sporit impactul proiectului şi a creat parteneriate cu experţii în materie de siguranţă rutieră şi cu părţile interesate.

Iniţiativa a fost recompensată pentru soluţionarea cu succes a problemei crescânde a distragerii atenţiei în trafic. Combinaţia dintre o soluţie tehnologică inovatoare, o campanie de sensibilizare şi un parteneriat puternic a crescut probabilitatea succesului în schimbarea comportamentului participanţilor la trafic şi a redus utilizarea telefoanelor la volan în Olanda.

  • Programul de prevenire a conducerii sub influenţa alcoolului (Portugalia)

Proiectul a fost iniţiat de Inoutcister, o firmă specializată în psihologia traficului. Constă în activităţi menite să îi informeze pe tineri cu privire la pericolele conducerii sub influenţa alcoolului. De exemplu, câţiva voluntari
participă la evenimente sociale, unde stau de vorbă cu elevii şi studenţii şi îi încurajează să îşi măsoare singuri alcoolemia. Consumul excesiv de alcool continuă să fie o problemă în rândul tinerilor din Portugalia şi duce din nefericire la accidente grave. Proiectul îi încurajează pe tineri să adopte un comportament sigur în ceea ce priveşte consumul de alcool şi să fie conştienţi de pericolele pe care le prezintă conducerea sub influenţa alcoolului. În acelaşi timp, acţiunea le-a permis organizatorilor să colecteze date privind consumul de alcool în rândul tinerilor.

Campania a reuşit să sensibilizeze publicul şi să determine o schimbare de durată a comportamentului. În plus, a furnizat informaţii utile privind comportamentul în materie de siguranţă rutieră: 66,7 % dintre participanţi au devenit mai atenţi la consumul de alcool atunci când plănuiesc să conducă sau au ales pur şi simplu fie să nu bea, fie să nu conducă. Succesul campaniei naţionale s-a datorat în parte şi implicării multor parteneri profesionali.

  • Observatorul siguranţei rutiere al Consiliului local al oraşului Silly (Belgia)

Oraşul Silly, din Belgia, a instituit un Observator local pentru siguranţa rutieră pentru a rezolva unele dintre cele mai presante probleme de pe drumurile sale (excesul de viteză, comportamentul participanţilor la trafic în zonele cu risc ridicat, asigurarea respectării regulilor de circulaţie, siguranţa utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor etc.). Observatorul a fost înfiinţat în urmă cu 20 de ani şi se reuneşte de cel puţin patru ori pe an. Este alcătuit din 12 membri – experţi, consilieri municipali, poliţişti, angajaţi ai primăriei şi reprezentanţi ai cartierelor. Membrii iniţiază măsuri preventive, analizează cererile primite de la rezidenţi şi caută soluţii locale la problemele locale.

Iniţiativa este un bun exemplu de colaborare între primării şi cetăţeni pentru îmbunătăţirea eficientă şi durabilă a siguranţei rutiere. Ea poate fi o sursă de inspiraţie pentru alte oraşe aflate în căutarea unei structuri participative care să reunească diverşi actori pentru a rezolva problemele locale de siguranţă rutieră.

  • Eticheta europeană de calitate a formării motocicliştilor

Consiliul German pentru Siguranţa Rutieră, Asociaţia Europeană a Producătorilor de Motociclete (ACEM) şi Federaţia Internaţională de Motociclism (FIM) au elaborat un sistem de certificare voluntară pentru
formatorii în materie de siguranţă după dobândirea permisului, care îi ajută pe motociclişti să identifice mai uşor cele mai bune programe de formare în domeniul siguranţei în ţările lor. Sistemul a fost lansat în 2016 şi continuă şi în prezent. Se urmăreşte ca eticheta de calitate să poată fi folosită în întreaga UE. Orice organizaţie cu sediul în Europa îşi poate prezenta programul de formare spre evaluare – şcoli auto pentru motociclişti, producători de
motociclete, organisme publice etc. Eticheta este acordată pe o perioadă de 4 ani şi poate fi reînnoită.

Iniţiativa este o modalitate practică şi durabilă de îmbunătăţire a siguranţei motocicliştilor, care reprezintă unul dintre cele mai vulnerabile grupuri de participanţi la trafic. În 2017, 15 % dintre cei care au murit în accidente rutiere erau motociclişti, iar 30 % dintre ei erau tineri. Formarea voluntară după obţinerea permisului de conducere le permite motocicliştilor să îşi actualizeze competenţele, să înţeleagă mai bine riscurile şi să se protejeze mai bine.

Eticheta europeană de calitate a formării motocicliştilor este un bun exemplu de angajament voluntar la scară europeană, care implică mai mulţi parteneri influenţi. În acelaşi timp, iniţiativa răspunde unei invitaţii prin care Comisia Europeană încurajează entităţile mai mari să-şi asume angajamente voluntare. Prin influenţa pe care o exercită astfel de entităţi, ne putem apropia mult mai rapid de obiectivele pe termen mediu şi lung ale UE în materie de siguranţă rutieră, fără să fie nevoie să legiferăm.

Categoria „Provocarea pentru şcoli”

  • „Fii inteligent când eşti în trafic” (România)

Şcoala primară Tompa Laszlo din România educă de peste 20 de ani copiii să se comporte inteligent şi să rămână în siguranţă în diferite situaţii de trafic. În primul rând, îi învaţă regulile de circulaţie – nu numai pe trotuare, ci şi pe străzi. Din 2000, organizează periodic cursuri şi concursuri pe teme de siguranţă rutieră. Cursurile se realizează în colaborare cu poliţiştii locali. Ele sunt însoţite de lecţii după orele de şcoală, de zile dedicate siguranţei rutiere, de teste teoretice şi practice şi de cursuri de mers pe bicicletă.

Deşi are resurse limitate, proiectul a avut un impact semnificativ. Copiii au învăţat să circule în siguranţă (pe jos, cu bicicleta) şi să interacţioneze corect cu ceilalţi participanţi la trafic. Atât copiii, cât şi poliţiştii se înscriu voluntar la aceste activităţi. Scopul este de a încuraja un comportament responsabil şi independent, care decurge din buna înţelegere a regulilor de circulaţie şi a importanţei respectării lor.

  • Programul privind educaţia în domeniul siguranţei rutiere (Spania)

Fundación MAPFRE a înfiinţat un program internaţional de siguranţă rutieră care se adresează în special ţărilor vorbitoare de spaniolă (inclusiv unui număr de 17 ţări din America Latină). Lecţiile teoretice pentru copii sunt combinate cu ateliere de prevenţie pentru toate vârstele. Au prioritate copiii, tinerii şi bătrânii. Fundaţia a realizat materiale didactice ample, de la cărţi pentru copii la prezentări PowerPoint, şi le-a pus gratuit la dispoziţia publicului pe site-ul său. Programul are un dublu obiectiv: pe de o parte, să amelioreze bazele siguranţei rutiere şi să promoveze un stil de viaţă sănătos; pe de altă parte, să transmită importanţa prevenirii rănirilor neintenţionate nu doar copiilor, ci şi familiilor lor.

El acoperă toate aspectele legate de educaţia copiilor în domeniul siguranţei rutiere. Materialele didactice au necesitat multă muncă – atât cele disponibile online, cât şi cele 12 milioane de exemplare tipărite: povestiri despre siguranţa rutieră şi prevenţie, caiete de activităţi, suporturi de curs pentru profesori. S-a acordat multă atenţie şi formării formatorilor. În acest sens, s-au organizat cursuri pentru cadrele didactice, în colaborare cu câteva universităţi. Programul este un model de adaptare a materialelor şi resurselor în funcţie de nevoile, circumstanţele şi provocările locale.

 

CITEŞTE ŞI:

CNAIR montează atenuatori de impact pe două autostrăzi

Recunoaşterea inspecţiilor tehnice în toate ţările UE. Propunere

Un nou lot de autovehicule cu defecţiuni tehnice, scos din circulaţie

Adaugati comentariu