Cum a eşuat proiectul de identificare a drumurilor periculoase

Fonduri europene, cerere de finanţare depusă, licitaţie organizată. Totul părea că merge strună pentru ca proiectul CNAIR de identificare a drumurilor periculoase să devină realitate. Dar lucrurile s-au împotmolit fix la sfârşit, când nimeni nu se aştepta.

Datele Inspectoratului General al Poliţiei Române (IGPR) arată că, anul trecut, s-au produs 8.518 accidente rutiere grave, soldate cu 1.861 de persoane decedate şi 8.089 de răniţi grav. Multe dintre aceste evenimente nedorite sunt produse de viteza excesivă, neacordarea priorităţii sau de indisciplina pietonală, însă o contribuţie semnificativă îşi aduce şi infrastructura rutieră, nu numai prin prisma lipsei de autostrăzi, ci şi a drumurilor cu grad scăzut de siguranţă rutieră.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a depus, în ianuarie 2018, cererea de finanţare din fonduri POIM 2014-2020 pentru proiectul ”Implementarea măsurilor specifice de creştere a gradului de siguranţă rutierp (eliminarea punctelor periculoase) prin semnalizare orizontală şi verticală, reamenajări de intersecţii, iluminat cu led, etc”.

Proiectul urma să fie implementat în toată ţara şi avea drept scop creşterea gradului de siguranţă rutieră prin identificarea „punctelor negre”, a sectoarelor cu risc ridicat de accidente şi a solutiilor tehnice pentru eliminarea a 150 de puncte periculoase.

Valoarea totală a proiectului, cu o durată de 12 luni, este de 1,9 milioane de lei (inclusiv TVA), din care 75% este contribuţia UE din Fondul European de Dezvoltare Regionala – 1,2 milioane de lei, 25% contribuţia naţională (bugetul de stat) – 403.209,15 lei, restul de 293.904,90 lei reprezentând valoarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile.

Probabil că CNAIR nu are experţi pentru a derula un asemenea proiect, astfel că a fost nevoită să organizeze o licitaţie pentru desemnarea specialiştilor care să identifice drumurile periculoase.

A publicat anunţul în SEAP în decembrie 2017, urmând ca în luna februarie 2018 să desemneze câştigătorul.

Marea surpriză (neplăcută, de altfel) a fost că până la termenul limită de depunere a ofertelor nu s-a prezentat nimeni. Licitaţia nu a mai fost reluată, iar tot anul 2018 a fost pierdut din acest punct de vedere.

Ministerul Transporturilor spune acum că procedura de achiziţie va fi reluată în 2019. Deşi trimestrul I a trecut deja, lucrurile nu au avansat în niciun fel.

 

CITEŞTE ŞI:

România, obligată să îmbunătăţească siguranţa rutieră

Cum să combaţi somnolenţa la volan

 

 

 

Adaugati comentariu