Cum creşte siguranţa rutieră prin montarea de parapeţi

Potrivit ministrului Transporturilor, Lucian Bode, infrastructura rutieră nu este o cauză de producere a accidentelor rutiere, ci comportamentul uman, modalitatea de conducere şi respectarea regulilor de circulaţie.
De altfel, acesta citează datele Poliţiei Române care arată că, în 2018, au fost înregistrate doar 9 accidente din cauza infrastructurii rutiere (0,31% din total), în 2017, 12 accidente rutiere (0,4% din total), iar în 2016, 8 accidente rutiere (0,27 din total):
Potrivit Poliţiei, cauzele accidentelor rutiere produse din cauza infrastructurii sunt:
- animale sau alte obiecte,
- drum deteriorat sau in lucru,
- obstacol nesemnalizat pe carosabil,
- lipsa dispozitivelor pentru siguranta circulatiei,
- alte cauze referitoare la drum.
În opinia ministrului Bode, toate măsurile de siguranţă rutieră conduc la diminuarea numărului accidentelor, iar această activitate ar trebuie să fie una continuă.
„Ţinând cont de creşterea exponenţială a parcului auto din România, putem trage concluzia că toate măsurile de siguranţă rutieră şi-au îndeplinit rolul prin cifrele care demonstrează o diminuare a numărului accidentelor rutiere. Funcţie de cauzele acestora şi a configuraţiei infrastructurii, se implementează măsuri de siguranţă rutieră care pot avea efecte măsurabile, de exemplu sisteme pasive de siguranţă rutieră sau care conduc la menţinerea unui grad crescut de siguranţă, cum ar fi semnalizarea rutieră”, arată acesta.
Dintre măsurile de siguranţă rutieră cu rezultate măsurabile imediat, acesta precizează că montarea parapeţilor a redus atât numărul victimelor accidentate grav, cât şi a deceselor.
140 de km de parapeţi de beton
Potrivit ministrului Transporturilor, CNAIR a instalat, până acum, aproximativ 140 km de parapete de beton pe sectoarele cu risc ridicat pentru accidente rutiere, ceea ce a dus la scăderea numărului de victime decedate rănite grav cu aproximativ 35%
„Pe sectoarele unde nu există separator de sensuri, posibilitatea producerii accidentelor frontale este ridicată, iar când vorbim de accidente rutiere, cele mai grave sunt cele de tip frontal”, precizează Lucian Bode.
Parapete elastic pe DN 2
În decursuL anului 2017, un parapete elastic cu cablu a fost montat pe DN 2, şosea recunoscută pentru numărul mare de accidente rutiere datorate intrării pe sensul opus de circulaţie.
„La scurt timp după realizarea acestui sector experimental, parapetul şi-a demonstrat utilitatea, împiedicând un accident rutier frontal între un vehicut care şi-a pierdut direcţia şi un camion obişnuit. De la momentul implementării proiectului şi până in prezent, nu a mai fost înregistrat niciun accident grav soldat cu persoane decedate”, subliniază ministrul Transporturilor.
Parapeţi metalici pentru evitarea ieşirii de pe carosabil
Statistica accidentelor rutiere produse pe drumurite naţionale si autostrăzi arată că există un număr mare răniţi şi de vehicule afectate, ca urmare a ieşirii de pe carosabil, urmată de lovirea unui obstacol. Montarea parapetelor metalice a diminuat numărul evenimentelor tragice.
Proiect pilot cu parapeţi pe rulouri
Parapetele pe rulouri este un sistem de protecţie inovativ conceput pentru a preveni rănirea fatală prin dispersarea energiilor în lungul acestuia cu ajutorul rolelor. Astfel, vehiculele care intră in contact cu acest sistem de protecţie sunt redirecţionate înapoi pe calea de rulare, fiind astfel evitată părăsirea suprafeţei carosabile.
Un proiect pilot de montare a parapetelor pe rolouri a fost implementat pe DN 7, la ieşirea din localitatea Chitila.
„Putem spune că acest parapete şi-a îndeplinit rolul, având în vedere că la numai o săptămână după montare s-a înregistrat un accident în care a fost lovită o maşină, dar care nu s-a soldat cu avariere gravă, fiind considerat un accident minor”, arată Lucian Bode.
Covoare antiderapante pe 5 drumuri naţionale
Ministrul Transporturilor mai spune că o altă soluţie tehnică care şi-a dovedit eficacitatea în reducerea accidentelor rutiere este şi realizărea marcajelor rutiere tip covoare antiderapante, care au rolut de scădere a distanţei de frânare a autovehicutelor.
Soluţia a fost aplicată pe 5 drumuri naţionale, iar datele Poliţiei Române arată că în ultimii ani nu s-au mai înregistrat accidente.
CITEŞTE ŞI:
Peste jumătate dintre şoferi nu se simt în siguranţă în trafic
Şoferi depistaţi că depăşesc coloanele la semafor. Ce amenzi au primit
„Iarna la volan”: 1 şofer din 3 a efectuat cel puţin o depăşire riscantă pe timp de ceaţă