Noi reguli europene de siguranţă rutieră. Când le va introduce România?
Drumurile din UE sunt cele mai sigure din întreaga lume, cu o medie de 49 de decese rutiere la un milion de locuitori, faţă de 174 de decese la un milion de locuitori la nivel global. Deşi numărul de accidente s-a înjumătăţit în ultimele două decenii, statisticile arată că numărul deceselor este în fază de stagnare, ceea ce demonstrează că este nevoie să lucrăm în continuare la îmbunătăţirea siguranţei rutiere pentru a salva cât mai multe vieţi.
Noile reguli fac ca echipamentele avansate de siguranţă rutieră să devină obligatorii pentru toate vehiculele vândute în UE. Se estimează că acestea se vor aplica vehiculelor noi din mai 2022 şi modelelor existente din mai 2024.
Regulile urmăresc, de asemenea, schimbarea legislaţiei existente, pentru a lua în considerare evoluţia tehnologică şi tendinţele sociale, precum îmbătrânirea populaţiei, noi surse de distragere a atenţiei şoferilor (în special utilizarea dispozitivelor electronice în timpul condusului) şi creşterea numărului bicicliştilor şi pietonilor pe drumurile europene.
„Sistemele inteligente de asistenţă pentru controlul vitezei vor informa şoferul, pe baza hărţilor şi a indicatoarelor rutiere, că depăşeşte limita de viteză. Nu vom introduce un instrument care să limiteze viteza, ci un sistem inteligent care să îi facă pe şoferi să conştientizeze că depăşesc viteza”, arată eurodeputata poloneză Róża Thun (PPE).
Ce s-ar schimba?
Toate vehiculele noi ar trebui să fie echipate cu 30 de tehnologii de salvare a vieţii umane precum:
- asistenţa inteligentă de viteză, ce semnalează şoferului că a depăşit limita de viteză,
- alerta privind somnolenţa şi atenţia,
- avertizare de distragere a atenţiei pentru a stimula şoferul să fie atent la situaţia de trafic,
- un semnal luminos pentru a semnala şoferilor din spate că maşina frânează brusc,
- sistemul de detectare a obiectelor şi oamenilor din spatele vehiculului cu ajutorul unei camere,
- sistemul de monitorizare a presiunii anvelopelor,
- sistemul de monitorizare a nivelului alcoolului, aparatul de înregistrare a evenimentelor, care ar înregistra date relevante imediat înainte, în timpul şi imediat după un accident rutier.
Autoturismele şi vehiculele uşoare ar urma să fie dotate cu sisteme de avertizare de frânare de urgenţă (deja obligatorii la camioane) şi sisteme de avertizare la ieşirea din benzile de circulaţie.
Camioanelor şi autobuzelor li s-ar cere să includă sisteme de vizibilitate directă, care le-ar permite şoferilor să vadă utilizatorii vulnerabili ai drumului, precum şi sisteme ce ar detecta prezenţa bicicliştilor sau pietonilor în imediata vecinătate.
Elementele obligatorii de siguranţă ar reduce drastic numărul de decese rutiere, deoarece 95% dintre accidente se produc din cauza unor erori umane.
Ce urmează
Noile norme trebuie să fie aprobate oficial de către Consiliul UE ca să poată intra în vigoare.
CITEŞTE ŞI:
Vehicule autonome. Europa schimbă regulile de siguranţă rutieră
Bei şi conduci? Cât de drastice sunt sancţiunile