Oboseala şi viteza excesivă, principalele cauze ale accidentelor produse de conducătorii auto profesionişti

Rapoartele Comisie Europene privind siguranţa rutieră în UE arată că oboseala şi viteza excesivă sunt printre principalele cauze ale accidentelor rutiere în care sunt implicate camioane, autocare sau maşini de serviciu, cu alte cuvinte conducătorii auto profesionişti.
conducătorii auto profesionişti

În ţările industrializate, accidentele rutiere sunt cauza majoră a deceselor produse la locul de muncă.

Modernizarea formării şoferilor profesionişti

În martie 2018, Parlamentul European a votat în favoarea normelor de îmbunătăţire a cerinţelor de formare pentru conducătorii auto profesionişti, adoptând o propunere elaborată de către Comisia Europeană.

Scopul Directivei este de ameliorare a standardelor de siguranţă rutieră cu ajutorul unor norme mai eficiente privind formarea conducătorilor auto profesionişti, care vizează în special:

  • modernizarea formării lor, acordându-se prioritate siguranţei rutiere – de exemplu, punând accent pe protejarea participanţilor la trafic vulnerabili şi pe utilizarea sistemelor de asistenţă a conducătorului auto;
  • optimizarea consumului de combustibil;
  • introducerea de noi tehnologii, precum opţiunile de studiu on-line;
  • clarificarea normelor privind vârstele minime prevăzute de Directiva privind conducătorii auto profesionişti şi respectiv de normele UE privind permisele de conducere;
  • garantarea recunoaşterii în ţara de reşedinţă a cursurilor urmate în altă ţară din UE;
  • simplificarea prevederilor Directivei, pentru a le face mai clare şi mai uşor de înţeles.

Parlamentul a decis, în acelaşi timp, să se înfiinţeze un sistem electronic de schimb de informaţii privind calificările şoferilor. Acesta ar urma să ajute ţările UE să recunoască cursurile de formare profesională urmate într-o altă ţară din UE. Acest sistem ar facilita inclusiv munca autorităţilor de aplicare a legii.

Directiva 2003/59/CE stabileşte cerinţele privind calificarea iniţială şi stagiile periodice de formare a conducătorilor auto profesionişti care deţin permise de conducere pentru categoriile C şi D.

Potrivit acestora, calificarea iniţială trebuie dovedită:

  • prin urmarea unui curs şi trecerea unei probe teoretice sau
  • prin trecerea unei probe teoretice şi a uneia practice, fără urmarea în prealabil a unui curs obligatoriu de formare.

Totodată, şoferilor de autobuz/autocar şi camion din UE li se cere să-şi împrospăteze şi actualizeze competenţele profesionale prin urmarea stagiu de formare o dată la 5 ani.

Perioada de conducere

În aproximativ 20% din accidentele rutiere în care sunt implicate vehicule utilitare grele, oboseala este factorul principal.

În cazul conducătorilor auto profesionişti al căror traseu trece prin cel puţin două ţări din UE, legislaţia europeană prevede reguli privind timpul maxim de conducere.

Acesta este limitat la 9 ore pe zi sau 56 de ore pe săptămână. După 4 ore şi jumătate petrecute la volan, şoferul trebuie să ia o pauză de cel puţin 45 de minute.

Transportul mărfurilor periculoase

În cazul transportului de mărfuri periculoase, legislaţia UE conţine reglementări în special în ceea ce priveşte:

  • clasificarea substanţelor şi articolelor periculoase
  • formarea persoanelor implicate în transport
  • ambalarea
  • etichetarea
  • autovehiculele care transportă mărfurile respective.

Normele aplicate în UE sunt armonizate cu cele aplicate la nivel internaţional (Acordul european privind transportul rutier internaţional al mărfurilor periculoase, sub auspiciile Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite).

Asistenţă pentru navigaţie

În cadrul proiectului Heavyroute, UE a finanţat crearea unui sistem de navigaţie auto şi de asistenţă la condus pentru vehicule grele de marfă.

Acest sistem îi va ajuta pe conducătorii auto să identifice cele mai eficiente trasee în ceea ce priveşte durata parcursului, caracteristicile drumului, reţeaua de tuneluri şi poduri (nu toate podurile pot fi traversate de vehiculele grele), consumul de carburant şi impactul asupra mediului.

Încărcarea peste limita maximă admisă

Încărcarea camioanelor grele peste limita maximă admisă reprezintă un pericol la adresa siguranţei rutiere. În acelaşi timp, provoacă degradarea carosabilului, ceea ce generează costuri mai ridicate pentru întreţinerea drumurilor şi poate afecta fluiditatea traficului.

Proiectul REMOVE, finanţat de UE, a analizat diverse modalităţi de asigurare a respectării regulilor referitoare la încărcarea peste limita maximă admisă utilizând instalaţii de cântărire în mers.

 

CITEŞTE ŞI:

Şoferii tineri produc de 2 ori mai mult accidente decât şoferii experimentaţi

90% dintre pietoni traversează neregulamentar cel puţin de câteva ori pe an

Noua etichetă UE pentru anvelope va creşte nivelul de siguranţă

 

Adaugati comentariu