Peste 70% dintre accidentele cu un singur vehicul sunt produse de autoturisme

În România, în ultimii 10 ani, 4.600 de oameni şi-au pierdut viaţa în accidente rutiere cu un singur vehicul (SVA), reprezentând, anual, între 20-25% din totalul victimelor decedate în accidentele rutiere înregistrate pe teritoriul ţării. Cele mai recente date ale Poliţiei Rutiere arată că 74% dintre accidentele cu un singur vehicul şi 80% din decesele rezultate au fost produse de autoturisme.

Accidentul cu un singur vehicul este tipul de accident rutier în care e implicat doar un autovehicul, şi în care conducătorul auto (şofer sau motociclist) şi/sau un pasager al acestuia a decedat sau a fost rănit grav, nemaifiind implicat niciun alt participant la trafic (de exemplu pieton sau biciclist).

Pierderea controlului direcţiei şi răsturnarea sau coliziunea cu un obiect fix, aflat pe carosabil (ex. animal, trunchi de copac) sau în afara părţii carosabile (ex. stâlp sau copac) sunt exemple de astfel de accidente.

Conceptul acoperă o gamă largă de erori de şofat, inclusiv manevre de evitare a accidentului, şi alţi factori de risc, precum consum de alcool sau droguri, neatenţie, oboseală, viteză, condiţii meteo nefavorabile.

Accidentele rutiere în care sunt implicaţi, alături de autovehicul, pietoni, biciclişti sau vehicule nemotorizate (ex. cele cu tracţiune animală) nu intră în categoria accidentelor cu un singur vehicul.

O privire retrospectivă asupra situaţiei din ultimii 13 ani arată că, în România, în perioada 2007-2009, decesele în rezultate din astfel de accidente au urcat la nivelul cel mai ridicat, atât numeric (aproximativ 700 de accidente anual), cât şi ca pondere în totalul deceselor rutiere (24-25%).

accidente cu un singur vehicul

Vestea bună este că în ultimii 10 ani, cu unele variaţii de creştere anuală, reducerea totală a deceselor în din accidentele cu un singur vehicul a fost de 44%, comparabilă cu cea la nivel UE de 40%.

accidente cu un singur vehicul

În schimb, tot în ultimii 10 ani, scăderea numărului de accidente nu a fost atât de spectaculoasă, fiind de
doar 20%, iar numărul de răniţi grav s-a redus doar cu 16%.

Datele Poliţiei Rutiere mai arată că 74% dintre accidentele cu un singur vehicul şi 80% din decesele rezultate au fost produse de autoturisme, acestea fiind, de altfel,
şi categoria de vehicule cea mai numeroasă în traficul rutier din România.

Se remarcă totuşi ponderea mai mare a deceselor în cazul vehiculelor utilitare (autoutilitară, tractor,
autocamion, autospecială), ceea ce se reflectă şi într-un indice de mortalitate mai ridicat, comparativ cu
accidentele provocate de alte autovehicule (respectiv 33 de persoane decedate la 100 de accidente cu un singur vehicul).

Cauzele principale

În peste jumătate dintre accidentele cu autoturisme (51,4%), principala cauză a fost viteza neadaptată
la condiţiile de drum, urmată de consumul de alcool (11,4%) şi neatenţie (11,2%). Depăşirea vitezei legale a
produs un număr de decese egal cu cel produs pe fondul neatenţiei, dar la un număr de accidente de trei ori mai
mic (de aici şi indicele de mortalitate foarte mare la accidentele cauzate de depăşirea vitezei legale – 63 decese
la 100 de accidente).

De asemenea, în peste 70% dintre accidentele cu motociclete, viteza neadaptată la condiţiile de drum
a reprezentat cauza predominantă.

În cazul mopedelor, principala cauză de producere a accidentelor a fost conducerea fără permis (34%)
urmată de viteza neadaptată şi consumul de alcool.

În ceea ce priveşte alte categorii de vehicule, cauzele au variat ca frecvenţă şi în funcţie de specific
sau de context (de ex. în cazul mijloacelor de transport în comun – abateri pasageri, tractor – conducerea fără
permis şi/sau sub influenţa alcoolului), dar trebuie reţinută ideea că în peste jumătate dintre accidentele cu un
singur vehicul, mai exact în 53% dintre accidente şi 56% dintre decese, cauza principală a constituit-o viteza, fie neadaptată, fie nelegală.

Caracteristicile şoferilor care produc accidente

În ultimii 10 ani, peste 19.000 de şoferi şi motociclişti au produs accidente rutiere grave din categoria celor cu un singur vehicul, fiind vinovaţi de moartea a peste 4.600 de persoane şi rănirea gravă a altor 20.000 de persoane.

Dacă în cazul conducătorilor de autovehicule cu 4 roţi numărul lor nu s-a redus prea mult de la un an la
altul, numărul conducătorilor auto cu 2 roţi a scăzut începând cu anul 2013.

Din perspectiva vârstei celor care au produs accidente cu un singur vehicul, datele arată o medie destul de scăzută a vârstei, de 38 de ani, atât pentru şoferi cât şi pentru motociclişti).

Suprareprezentarea categoriei şoferilor de 18-35 ani în accidentele rutiere cu un singur vehicul, comparativ cu alte grupe de vârstă, este evidenţiată de distribuţia pe grupe de vârstă a conducătorilor auto vinovaţi de producerea accidentelor grave aşa cum este ea ilustrată în graficul următor:

În 2018, jumătate dintre conducători de autovehicule care au cauzat un accident cu un singur vehicul sunt tineri cu vârsta de maxim 35 ani, 25% fiind în categoria 18-24 ani, procent neegalat de nicio altă grupă de vârstă.

Factori de risc

Potrivit specialiştilor din Poliţia Rutieră, în dinamica accidentelor cu un singur vehicul sunt o serie de factori care au contribuit la producerea acestora, în mod singular sau cumulativ, direct sau indirect.

Viteza neadaptată la condiţiile de drum a reprezentat, de departe, principala cauză de producere a
accidentelor rutiere grave cu un singur vehicul, jumătate dintre astfel de accidente fiind provocate de şoferii
care nu au ţinut cont de condiţiile de drum, de mediu sau de trafic şi au rulat cu o viteză, în limita legală, dar inadecvată. Mai mult, această cauză pare a fi specifică acestui tip de evenimente rutiere având în vedere că peste 6 din 10 accidente grave cauzate de neadaptarea vitezei au fost din categoria celor cu un singur vehicul.

Următoarele cauze în ordinea frecvenţei apariţiei lor au fost:

  • conducerea sub influenţa alcoolului,
  • neatenţia,
  • conducerea fără permis,
  • adormirea la volan.

Specificitatea anumitor cauze este subliniată mai ales de ponderea mare în totalul accidentelor:

  • conducere fără permis (72%),
  • obstacole pe drum (71,4%),
  • viteza neregulamentară (69%),
  • viteză neadaptată la condiţiile de drum (62,3%),
  • abateri pasageri/călători (66%),
  • defecţiuni tehnice vehicul (65%),
  • adormirea la volan (61,6%),
  • neatenţie (57%),
  • infirmitate/afecţiuni medicale (56,3%),
  • conducerea sub influenţa alcoolului (54,2%).

 

CITEŞTE ŞI:

Oboseala la volan. Perioadele critice ale zilei pentru şoferi

Viteza excesivă la volan este de 2 tipuri: nelegală sau neadaptată

Clasificarea accidentelor rutiere din punct de vedere juridic

 

Adaugati comentariu