Accidente rutiere fatale în Uniunea Europeană. Infografic
În general, siguranţa rutieră în UE este destul de bună, însă, în fiecare an, mii de oameni îşi pierd viaţa sau sunt răniţi grav în accidente rutiere în spaţiul comunitar.
Astfel, 46% dintre persoanele care şi-au pierdut viaţa în accidente rutiere au fost pasageri ai maşinilor, în timp ce alte 46% au fost utilizatori vulnerabili ai drumurilor: 21% pietoni, 14% motociclişti, 8% biciclişti şi 3% utilizatori ai motoretelor.
După cum a anunţat, recent, Comisia Europeană (CE), în 2017, ţările UE cu cele mai bun scor în materie de siguranţă rutieră au fost Suedia, Marea Britanie şi Olanda, iar ţările cu cele mai slabe rezultate au fost România, Bulgaria şi Croaţia.
Conform datelor disponibile, 8% dintre accidentele rutiere au avut loc pe autostrăzi, 55% pe drumurile rurale şi 37% în zonele urbane.
Aproape 14% dintre persoanele decedate pe drumurile UE au vârsta cuprinsă între 18 şi 24 de ani, în timp ce doar 8% din populaţia europeană se încadrează în această categorie de vârstă. În schimb, din cauza schimbărilor demografice, procentul deceselor oamenilor în vârstă (peste 65 de ani) a crescut de la 22% în 2010 la 27% în 2017.
Cifrele mai arată că 76% dintre accidentele rutiere fatale au afectat bărbaţii şi 24% femeile. Victimele sub 15 ani reprezintă 2%.
Măsuri pentru reducerea numărului de accidente
Pe 16 aprilie 2019, Parlamentul European a aprobat noi reguli privind obligativitatea prezenţei în autovehicul a 30 de echipamente de siguranţă avansată, precum sistemele inteligente de asistenţă pentru controlul vitezei; sistemul de avertizare în caz de distragere a atenţiei conducătorului auto; sistemele de frânare de urgenţă.
Obligativitatea tehnologiilor de siguranţă ar putea salva peste 25.000 de vieţi şi ar evita cel puţin 140.000 de accidentări grave până în 2038, deoarece 95% din totalul accidentelor rutiere au fost cauzate de erori umane.
Totodată, pentru ca drumurile UE să fie mai sigure, UE consolidează şi regulile privind gestionarea siguranţei infrastructurii rutiere şi lucrează la garantarea unor reguli comune pentru vehiculele fără şofer.
CITEŞTE ŞI:
Atenţie când deschideţi uşa maşinii! Ce spune Codul Rutier
Poliţia Rutieră va creşte numărul controalelor antidrog
Noi reguli europene de siguranţă rutieră. Când le va introduce România?