Asigurarea auto. Norme noi pentru protecţia victimelor accidentelor rutiere
Cu toate că drumurile europene sunt considerate a fi cele mai sigure din lume, în 2017, 25.300 de persoane şi-au pierdut viaţa în accidente rutiere, iar 135.000 de persoane au fost grav rănite. Majoritatea victimelor au fost utilizatorii rutieri vulnerabili precum copiii, pietonii, bicicliştii şi peroanele vârstnice.
Pentru a proteja mai bine victimele accidentelor rutiere în UE, Parlamentul a aprobat în luna februarie 2019 propunerea de îmbunătăţire a directivei privind asigurarea auto.
Noile reglementări vor garanta compensarea echitabilă a victimelor, vor descuraja utilizarea vehiculelor care nu sunt asigurate şi vor garanta tratamentul egal pentru asiguraţii din diferite state membre.
Prime de asigurare mai accesibile
Noile norme vor impune companiilor de asigurări să permită transferul unui istoric al cererilor de despăgubire, permiţând unui consumator care se deplasează într-o altă ţară a UE să beneficieze în continuare de prestaţii în aceleaşi condiţii ca şi asiguraţii autohtoni.
Acest lucru ar trebui să însemne că cetăţenii UE au acces la prime mai avantajoase şi la eventualele reduceri, indiferent de naţionalitatea lor sau de statul membru de reşedinţă anterior.
Măsuri mai stricte pentru vehiculele neasigurate
Conducerea vehiculelor care nu sunt asigurate reprezintă o problemă tot mai mare în UE. Acest lucru presupune costuri în valoare de milioane de euro şi o creştere a primelor pentru consumatori. Pentru a combate această practică, propunerea Parlamentului va permite ţărilor UE să efectueze controale sistematice la nivel transfrontalier prin intermediul unor echipamente discrete precum recunoaşterea plăcuţei de înmatriculare şi să impună sancţiuni.
Care tipuri de vehicule vor fi incluse în noua directivă?
Normele vor acoperi majoritatea tipurilor de vehicule. E-bicicletele, segway-urile şi scuterele electrice vor fi excluse, deoarece acestea sunt mai mici şi provoacă mai puţine daune pentru oameni. În plus, aplicarea regulilor privind asigurarea auto pentru aceste vehicule ar putea descuraja utilizarea lor. De asemenea, domeniul sporturilor cu motor nu este inclus deoarece, în general, acesta este acoperit de alte forme de răspundere.
Ce urmează?
Eurodeputaţii vor negocia cu Consiliul asupra variantei finale a documentului înainte de intrarea sa în vigoare.
Odată implementate regulile noi, Comisia Europeană va evalua aplicarea acestora la vehiculele autonome.
CITEŞTE ŞI:
Reîncep şcolile. 10 reguli de siguranţă rutieră pentru elevi şi preşcolari
Amenzile pentru viteza excesivă pot ajunge la 2.900 de lei
Accidente rutiere fatale în Uniunea Europeană. Infografic